Wykorzystywana jest ona w wielu dziedzinach naszego życia. Dlatego warto poznać termin psychologia kolorów. A także dowiedzieć czym się ona zajmuje. I w jaki sposób jest wykorzystywana.
Czym jest psychologia kolorów?
Nie jest to dziedzina zainteresowana tym w jaki sposób powstają kolory. Skupia się ona na tym jaki wpływ te ostatnie mają na człowieka. Na jego stronę emocjonalną, wspomnienia, jak i również podejmowanie decyzji. Kolory stymulują nasz mózg w bardzo różny sposób. Na przestrzeni dziejów przypisywano im także wiele właściwości. W tym również takie, które pozwalały leczyć. Odrębnym aspektem są nazwy poszczególnych kolorów i powiązane z pewnymi ich działaniem. Albo elementami dla których są one charakterystyczne.
Ciekawym przykładem z naszego regionu jest kolor czerwony U Słowian określany jako krasny. Jednocześnie tym ostatnim słowem określany piękną kobietę. A kolor ten kojarzony był nie tylko z krwią, ale z płodnością i życiem.
Znaczenie poszczególnych kolorów
Przejdźmy do czasów dzisiejszych i tego w jaki sposób dzisiaj odczytujemy się poszczególne kolory. Skupimy się jedynie na kilku przykładach.
Zaczniemy od niebieskiego. Jest to kolor bardzo często używany w sferze biznesowej. Między innymi dlatego, że wspomaga on produktywność. Jego drugą zaletą jest to, że nie rozprasza. Elementy w odcieniach niebieskiego świetnie sprawdzą się również w domowym biurze. Ciekawostką może być to, że kolor ten… obniża apetyt. Dlatego praktycznie nie jest on używany w reklamach produktów spożywczych.
Kolor żółty przede wszystkim kojarzy się nam z optymizmem. To również dawka energii do działania. Co ciekawe jednak może on również rozpraszać. Z tego powodu nie jest on polecany – w zbyt dużych ilościach – w pokoju dziecka. Żółty ma również w sobie sporo sprzeczności. Często wyraża on przeciwstawne emocje (dobro- zło itp.).
Kolor czarny z kolei zwykle kojarzy nam się ze złem. Jednocześnie jednak jest on postrzegany jako barwa elegancka i dyskretna. Czarne garnitury i spódnice bardzo często goszczą na oficjalnych spotkaniach i bankietach. Kolor ten jest jednocześnie symbolem żałoby i straty. Czarny budzi również bardzo skrajne emocje.
Kolor różowy z kolei jest z jednej strony kojarzony z kobiecością i delikatnością. Jego odcienie są polecane między innymi do aranżacji sypialni. Jednak nadmiar tego koloru mogą mieć negatywny wpływ na nasze emocje. Różowy bowiem kojarzony jest też z infantylnością i kiczem. Szczególnie w przypadku nadmiaru. Co ciekawe kolor ten jest również kojarzony z pewną skłonnością do ryzyka i jednocześnie pewnością siebie.
Ostatni kolor na jakim się skupimy to fiolet. I zaczniemy od pewnej ciekawostki. Kolor fioletowy jest bardzo często używany w reklamach produktach przeciwko starzeniu się skóry. Symbolizuje on zainteresowanie stroną duchową. Co może wydawać się nieco sprzeczne z kwestią wykorzystania tego koloru w marketingu. Fiolet to również kreatywność, wyobraźnia i mądrość. Bardzo często w zestawieniu z tym kolorem pojawia się słowo „moc”. W zbyt dużych ilościach może on jednak wywołać negatywne skojarzenia.
Gdzie używana jest psychologia kolorów?
W zasadzie na to pytanie odpowiedź już została udzielona. Po pierwsze aranżacja wnętrz. Kolory mają swój duży udział w kreowaniu wystroju mieszkań. Część z nich ma również znaczenie praktyczne. Nie można nie wspomnieć o tym, że mogą ona też optycznie powiększyć niewielkie mieszkanie. Kolory są jednym z wyznaczników konkretnych stylów aranżacji wnętrz. W połączeniu z elementami budują one cały koncept danego sposobu wystroju.
Psychologia kolorów – jak zostało wspomniane – jest bardzo szeroko wykorzystywana w marketingu. Zarówno tym tradycyjnym, jak i cyfrowym. Warto na przykład przyjrzeć się jak wyglądają strony internetowe i e-sklepy. Jakich kolorów używa się w tych ostatnich? Jak wyglądają poszczególne elementy „wystroju” takiego sklepu. Szczególnie te mające nas zachęcić do zakupu. T właśnie psychologia kolorów i wpływ tych ostatnich na nas ma tutaj ogromne pole do popisu.